SPEKTAKLE

ZWIERCIADŁO



Zwierciadło   

Przedstawienie ukazuje uczucia, myśli i intencje sformatowane do wyrazu twarzy i niewerbalnego zachowania. Powyższe dwa formaty wewnętrznych przeżyć człowieka są odpowiedzią na warunki otoczenia w jakich się on znajduje oraz na wspomnienia jakie przywołuje.  Twarz i ciało reagują dwojako: krótko i długofalowo. Obie te reakcje są sprzężone zwrotnie z okolicznościami, które je wywołują. Krótkofalowa reakcja twarzy i ciała jest odpowiedzią na obecny stan rzeczywistości, natomiast długofalowa reakcja wynika z przewlekłego stanu wewnętrznego człowieka. Oba te stany przenikają się, wpływając na siebie wzajemnie. Bohaterem “Zwierciadła” jest człowiek postawiony w sytuacji, która wydobywa refleksy jego krótko i długofalowych reakcji, ukazując je przed nim samym. Zdarzenie to skonfrontuje go z obrazem własnych, wewnętrznych przeżyć, zmuszając go do ustosunkowania się do nich. Płynny kształt sytuacji w jakiej się znajdzie wymusi na nim błyskawiczną odpowiedź i ocenę tego wydarzenia, które momentalnie będzie się zmieniać w kontrakcji do niewerbalnego zachowania bohatera. 

Scenariusz i reżyseria: Benjamin Gula
Wykonanie: Maciej Ratajczyk 

Premiera: 29 kwietnia 2018

recenzja: https://moleteatralne.blogspot.com/2018/09/katarzyna-dominiak-zwierciadlo.html



BŁAGAJĄCE


"Młoda wdowa z niemowlęciem przy piersi musi uciekać ze swojego kraju. Po długiej tułaczce trafia do domu starej kobiety mieszkającej z córką. Udzielona emigrantom gościna szybko obraca się przeciw nim. Zazdrosna o starą matkę, porzucona przez mężczyznę, bezdzietna córka zabija młodą wdowę, zabierając jej syna. Ten po latach próbuje rozwikłać zagadkę swojego pochodzenia.
W tej wzorowanej na tragedii antycznej sztuce każdy o coś błaga – o miłość, o godność, o prawdę. O dostrzeżenie człowieka w obcym człowieku" .

AUTOR TEKSTU: BASTIEN FOURNIER 

Scenariusz i reżyseria: Maciej Ratajczyk 

Obsada:
Milena Hościłło
Aleksandra Kobylińska 
Paula Rudź

Pomoc techniczna:
Daniel Żmudziński 
Marcin Wania 

Premiera: 10.12.2016 - Teatr Ósmego Dnia (Poznań) w ramach projektu VI Ofensywa Teatralna "Szwajcaria"




SONATA BELZEBUBA





Scenariusz i Reżyseria: Maciej Ratajczyk
Pomoc przy realizacji scenariusza: Paweł Jaguś 
Muzyka: Karol Kubinowski i Piotr Śnieguła 
Realizacja świateł: Daniel Parol Żmudziński 

Obsada:
Maciej Ratajczyk jako Człowiek 
Paweł Jaguś jako Belzebub

Prapremiera: 14.09.2016 - Goleniów

Przedstawienie opowiada o wiecznej tułaczce człowieka pomiędzy ideami a rzeczywistością. Wciąż czegoś szukamy, za czymś podążamy, poszukujemy nowych rozwiązań, jednak zawsze można wymyślić coś bardziej doskonałego. Podążając za tekstem Witkacego próbujemy odnaleźć zapomnianą Sonatę Belzebuba, która być może stanie się rozwiązaniem odwiecznych pytań, które nurtują człowieka. Czy zaprzedasz swoją duszę tak jak Faust? Czy sprzedasz swoją duszę by zobaczyć więcej? Pamiętaj, że wszystko jest iluzją, a wokół Ciebie wiecznie ktoś coś knuje.



WERTER




Wykonanie: Dominik Murach
Muzyka: Marcin Styborski
Scenariusz i reżyseria: Maciej Ratajczyk

Premiera: 07.09.2014

Werter w spektaklu Teatru Kingdom of Curvy Fork z człowieka przeistacza się w jednostkę pamięci, odrzuca swoje ciało i swoje człowieczeństwo na rzecz pamięci. Główny bohater podróżuje przez świat, w którym emocje stają się tylko odtwórstwem minionych zdarzeń, to co dzieje się z tytułowym W. nie ma miejsca w świecie realnym, jest jedynie iluminacją myśli i niespełnionych marzeń. Miłość, ból, strach i cierpienie zostają w tle, a głównym wątkiem staje się zagubienie człowieka w świecie cybernetyki, w świecie przyszłości. Miejscem akcji jest bliżej nieokreślona przestrzeń, tam też dochodzi do kulminacji myśli i pamięci. Werter jest tylko odtwórcą pewnej historii i sam staje się w nim marionetką. Goethe nie pozostawił W. samego, ofiarował mu przyjaciela Wilhelma, w naszej wersji najbliższym przyjacielem W. nie jest człowiek, a pamięć.
„Cierpienia młodego Wertera” Johanna Wolfganga von Goethego od czasu pierwszej publikacji, wywoływały w świecie kontrowersje i spory, jednocześnie ta opowieść była niejednokrotnie inspiracją zarówno dla twórców literackich i teatralnych. Młodzi ludzie czytając listy Wertera stawali się jego naśladowcami. Tak i my chcemy dziś naśladować Wertera, jednak żyjemy w innym świecie więc operujemy inną formą i innym językiem.
Spektakl jest eksperymentem. Nie boimy się otwierać na nowe pomysły, odrzucamy to co narzuca się nam i robimy na przekór. Pragniemy aby nasze spektakle były materią łączącą różne dziedziny sztuki, takie jak muzyka, plastyka, media i teatr. Wielokrotnie celowo zamazujemy część fabularną by to co dzieje się na scenie stworzyło kolaż obrazów i tekstów. Pozostawiam miejsce na...





Kaszpirowski Medytacja






Opis grupy przygotowany na "Międzynarodowe Spotkania Teatralne Bramat 2011".


 Kingdom of Curvy Fork - Czasy świetności imperium przypadły na XV i pierwszą połowę XVI wieku. Państwo jednak istniało dużo wcześniej, niektórzy mędrcy powiadają, że istniało nawet przed samym stworzeniem świata. Charakterystyczną cechą obywateli KCF jest ich absurdalne podejście do rzeczywistości, pędzące z prędkością fotonu obrazy I dźwięki rozczepiają połączenia synaptyczne I pozostawiają w głowie pewne zakodowane informacje. Mędrcy Królestwa CF opowiadają historię całego wszechświata poczynając od stworzenia świata I człowieka a kończąc na marcepanowych tablicach rejestracyjnych które utrudniają oficerom policji odczytanie numeru identyfikacyjnego. Mędrcy ci są niczym nomenklatura binominalna, nie mogą istnieć osobno. Jeden z obywateli KCF w młodości uprawiał z sukcesami boks i podnoszenie ciężarów. Za osiągnięcia sportowe otrzymał tytuł Mistrza Sportu ZSRR. W 1962 roku ukończył Państwowy Instytut Medyczny w Winnicy ze specjalizacjami "lekarz psychiatra" i "lekarz psychoterapeuta". Następnie przez 25 lat pracował jako lekarz w szpitalach psychiatrycznych. W 1987 roku został psychoterapeutą radzieckiej kadry narodowej w podnoszeniu ciężarów – pogratulujmy mu.


Występują:

Dominik Murach
Daniel Żmudziński
Maciej Ratajczyk
Piotr Nykowski

Scenariusz i reżyseria: Maciej Ratajczyk


Premiera:

06.09.2011






CZTERY


Monodram w wykonaniu Macieja Ratajczyka. Cztery to autorefleksja na temat własnego istnienia. Historia jest symultaniczną opowieścią o życiu autora, jednocześnie przedstawia fragmenty z życia wyimaginowanego chłopaka zamkniętego przez pół życia we własnym domu.
Spektakl był prezentowany między innymi na festiwalu Chimera w Olecku (premierowo), oraz na festiwalu KONTRAPUNKT w Szczecinie.

Wykonanie i reżyseria:

Maciej Ratajczyk
Gościnnie:
Mateusz Zadala
Światła:
Sebastian Golanko

Premiera: sierpień 2012, Olecko






TOŻSAMOŚĆ




 Spektakl „Tożsamość” - to podróż po świecie iluzji i fantazji. Oniryczny świat, w którym jesteśmy zanurzeni pozbawiony jest głównego bohatera. To co możemy zobaczyć na scenie to kolaż scen, które łączy tylko jedno słowo, tym słowem jest tożsamość. Przedstawienie zostało pozbawione jakiejkolwiek konkretnej fabuły, interesuje nas przede wszystkim aby tekst istniał osobno, nie był dominantą przedstawienia a jedynie jego częścią składową.
Z jakimi trudnościami może spotkać się człowiek w nieistniejącej abstrakcyjnej przestrzeni. Tego właśnie staramy się dowiedzieć. Wysyłamy się na stacje badawczą na Antarktydę i w kosmos, aby zdobyć tą wiedzę.  

Premiera: lipiec 2013, Skierniewice 

Obsada:

Dominik Murach
Maciej Ratajczyk
Reżyseria:
Maciej Ratajczyk
Muzyka:
Marcin Styborski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz